Współczesne społeczeństwo coraz bardziej zdaje sobie sprawę, że nie ma planety B. Matka Ziemia jest tylko jedna i trzeba się o nią zatroszczyć, zanim będzie za późno. Nasza świadomość wzrasta i jest widoczna nie tylko w takich działaniach jak segregacja śmieci, odchodzenie od plastiku czy walka z zanieczyszczeniami powietrza, ale także w ekologicznym modelu działalności wielu firm – od marketingu, przez organizację pracy, aż po wygląd biura.
Ideologia proekologiczna ma znaczenie
Tylko działanie może przynieść odpowiednie korzyści dla naszego środowiska. A każde działanie to proces, dzięki któremu następuje zmiana naszego sposobu myślenia i postępowania. To dotyczy każdego aspektu życia, w tym ekologii. Wprowadzanie zmian w wielu firmach budzi niepokój i niechęć związaną ze wzrostem kosztów. Nie da się ukryć, że ekologiczne rozwiązania na początku pociągną za sobą różnego rodzaju wydatki. Biorąc jednak pod uwagę świadomość konsumentów i to, że coraz częściej decydują się na zakupy lub współpracę z firmą przyjazną środowisku, inwestycja w proekologiczne rozwiązania jest warta ryzyka. Ta inwestycja zwraca się w postaci lojalnych klientów i pozyskiwaniu nowych, dla których ideologia zero waste i świadomość troski o środowisko naturalne ma znaczenie.
Pierwsze kroki na drodze do ekologicznej działalności firmy
Zmiany najlepiej zacząć od siebie – dotyczy to także firm. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom konsumentów i wprowadzając ekologiczne rozwiązania, takie jak zero waste czy wspieranie organizacji ekologicznych, na pewno zyskujemy wiele. Początki takich działań mogą być trudne i przede wszystkim wymagają strategii, dlatego warto na początku eko drogi zacząć od własnego podwórka – biura. W prosty sposób i bez większych inwestycji możesz sprawić, że twoja firma stanie się przyjazna środowisku.
- Drukuj z głową – ograniczenie druku to jedna z pierwszych rzeczy, które warto wdrożyć w biurach. Wystawianie faktur elektronicznych, ograniczenie korespondencji tradycyjnej do minimum, dwustronne drukowanie czy przechowywanie plików w chmurze na pewno zostaną dobrze przyjęte przez klientów czy partnerów biznesowych, a i pracownicy znajdą wiele pozytywnych aspektów takich rozwiązań.
- Segreguj odpady – to jedna z podstawowych i oczywistych czynności na rzecz ekologii. Wystarczy zadbać w biurze o wygodne w użyciu kosze do segregacji, oznaczyć je i opisać. To proste rozwiązanie, które nie skomplikuje życia pracowników, a da poczucie wspólnego działania na rzecz środowiska.
- Oszczędzaj energię – wymiana tradycyjnych żarówek na LED-owe, wyłączanie światła tam, gdzie nie jest potrzebne, czy odłączanie urządzeń z prądu (np. ładowarki do telefonu, która często jest nieustannie podłączona) to nie tylko korzyść dla środowiska, ale także sposób na realne oszczędności w firmie.
- Dokonuj odpowiedzialnych zakupów – wybieraj tylko ekologiczne artykuły biurowe: teczki wykonane z makulatury, ekologiczne pudełka na dokumenty zamiast plastikowych pojemników czy segregatorów, długopisy przyjazne środowisku i przede wszystkim papier do drukarek wykonany w 100% z recyklingu, posiadający odpowiedni certyfikat.
- Zadbaj o produkty higieniczne – prowadzenie ekologicznego biznesu możesz podkreślić także wyposażeniem pokoju socjalnego czy łazienki dla pracowników. Zaopatrz te pomieszczenia w mydła, płyny i inne środki czystości bez parabenów i substancji szkodliwych dla środowiska, w opakowaniach nadających się do recyklingu.
- Znajdź posiłki w ekologicznych opakowaniach – podczas spotkań firmowych warto zwrócić uwagę na sposób dostarczania żywności. Najlepiej wybierać catering w pojemnikach biodegradowalnych lub plastikowych nadających się do segregacji. Warto unikać opakowań styropianowych, które w Polsce nie są poddawane recyklingowi.
Małymi krokami do celu
Droga do prowadzenia biznesu w duchu ekologii i dbania o środowisko nie musi być skomplikowana. Warto zacząć od małych kroków wewnątrz firmy, aby później móc działać na większą skalę. Możliwości jest wiele. Obecnie przedsiębiorstwa mają realny wpływ na działania podejmowane na rzecz ochrony środowiska, ale przede wszystkim swoimi działaniami budują świadomość wśród konsumentów, klientów oraz partnerów biznesowych, pokazując, jakie zagrożenia czekają naszą planetę. A to już jest dobry początek.