E-mail marketing – co to jest i od czego zacząć?
Jest wiele sposobów na promowanie naszej firmy, jednak skuteczna forma marketingu to taka, która trafia do naszej docelowej grupy odbiorców. W dzisiejszym artykule skupimy się na e-mail marketingu, który daje nam wiele możliwości – nie generując dużych kosztów. Zapraszamy ?
Co to jest?
E-mail marketing polega na wysyłaniu wiadomości bezpośrednio do potencjalnych klientów w celach tworzenia z nimi relacji, przy tym promując swoją markę.
Jak zacząć?
Po pierwsze, musimy zadbać o bazę klientów, bo oczywiście musimy mieć do kogo wysyłać nasze wiadomości. W tym przypadku mając już swoją stronę internetową warto jest zadbać o to, aby zachęcić potencjalnego klienta do zapisania się do naszej listy mailingowej. Można to zrobić na wiele sposobów – między innymi można zaoferować zniżkę na daną usługę po zapisie na listę odbiorców newslettera. Często wykorzystywanym sposobem jest oferowanie czegoś dodatkowego w zamian np. e-booka.
Ważne jest również, aby formularz do zapisu był dobrze widoczny i najlepiej, żeby znajdował się w kilku miejscach na stronie, ponieważ mało który użytkownik odwiedza wszystkie podstrony naszej witryny, dlatego warto maksymalizować szanse na zapis.
Kiedy już mamy stworzoną wstępną bazę, możemy skupić się na jej segmentacji według konkretnych kryteriów. Wiadomo, że w tym przypadku mówimy przede wszystkim o stronach internetowych na których użytkownik może założyć własne konto, ponieważ to wtedy ma on możliwość podania większej ilość danych. Możemy tworzyć kategorię na przykład według wieku, płci, czy też możemy po prostu poprosić użytkownika w trakcie wypełniania formularza zgody na newsletter jakie informacje chciałby dostawać – o nowych produktach, zniżkach itp.
Ale o czym pisać?
Treść jest zdecydowanie najważniejsza, ponieważ zachęcenie do zapisania się na listę odbiorców newslettera to jedno, a utrzymanie przy tym klienta też nie jest takie proste, bo przecież nie chcemy, aby nasze wiadomości były traktowane jako spam.
Mail powitalny to idealny sposób na pierwszą interakcję z odbiorcą, już tutaj możemy zaskoczyć jakąś zniżką na pierwsze zamówienie.
Niezwykle ważny jest temat wiadomości, ponieważ to od niego zazwyczaj zależy to, czy odbiorca tego maila w ogóle ją otworzy. Zdecydowanie musimy jakoś zaciekawić naszego odbiorcę - jest kilka zabiegów, które możesz wykorzystać:
- zwracaj się do klienta po imieniu – są narzędzia, które na to pozwalają;
- zastosuj ograniczenie czasowe;
- nie mów wprost, tylko zasugeruj.
Oczywiście pamiętaj o tym, aby temat wiadomości, był zgodny z jej treścią, ponieważ często można się spotkać z tym, że temat jest wyjątkowo zachęcający, po czym po przeczytaniu wiadomości jesteśmy rozczarowani, bo zostaliśmy wprowadzeni w błąd. Jest to co najmniej zniechęcające dla użytkownika i może doprowadzić do wręcz odwrotnego efektu.
Jeżeli chodzi o tematykę Twojego newslettera, to już wszystko jest zależne od tego jakiego rodzaju działalność prowadzisz. To zależy czy chcesz opowiadać o swoich produktach czy usługach, czy może chcesz informować o zniżkach w danym czasie, a może chcesz, aby Twoje maile były cotygodniową pigułką wiedzy w jakichś tematach bliskich Twojej dziedzinie. To już zależy od Ciebie ?
To są wszystkie podstawowe aspekty, które należy wziąć pod uwagę zaczynając swoją przygodę z e-mail marketingiem. W następnym artykule opiszemy jeszcze szerzej jakie są jego zalety oraz na co warto zwrócić uwagę ze strony technicznej.