Biznesowe podsumowanie roku
Gdy zbliża się koniec roku to tyle się mówi o planach na przyszły rok, o postanowieniach noworocznych. Jednak jak tu planować nie mając feedbacku z poprzednich miesięcy. Skąd wiadomo co można by rozwinąć firmie? Może jakaś sfera została zaniedbana w ostatnim czasie i dobrze by było o nią zadbać? Może cały czas robimy coś w danym schemacie, a nie przynosi to najlepszych efektów? Właśnie dlatego dziś trochę rozwiniemy ten temat.
Dlaczego warto poświęcić na to swój czas?
Jeżeli nie stworzysz podsumowania to możesz nie dostrzec pewnych rzeczy, które się wydarzyły. Na początek warto się skupić na sukcesach, bo w tym przypadku zobaczysz jakie działania były skuteczne, co można nadal realizować i w tych przypadkach nie tracić czasu na nowe strategie, jak dotychczas są one skuteczne. Natomiast przede wszystkim należy wziąć pod lupę te kwestie, które należy poprawić. W tym przypadku w momencie, kiedy wyodrębnimy wszystkie działania, które nie przynosiły oczekiwanych rezultatów to bardzo łatwo nam będzie stworzyć również listę celów na przyszły rok, ale o tym już wspominaliśmy w innym artykule, tutaj 😉
Jak stworzyć podsumowanie?
W tym przypadku nie ma tutaj tylko jednej drogi, jest wiele możliwości wykonania takiego podsumowania, w zależności od tego jaką działalność prowadzisz oraz w jaki sposób będzie Ci najłatwiej je wykonać.
Jeżeli w ostatnim czasie przygotowywaliśmy sobie konkretne cele i założenia na dany okres to będzie to bardzo proste, ponieważ wtedy wystarczy nam tylko zweryfikować ile z tego udało nam się osiągnąć. Jeżeli wszystkie zaplanowane punkty zrealizowaliśmy to możemy to potraktować jako nasz duży sukces, natomiast jeżeli nie, to jest to właśnie ten moment kiedy powinniśmy się zastanowić nad tym czemu nie udało nam się osiągnąć wyznaczonego celu, wyciągnąć wnioski i przemyśleć co w przyszłości moglibyśmy poprawić w tej dziedzinie, bo oczywiście zakładamy, że założenia które mieliśmy były realnymi do zrealizowania.
W przypadku kiedy nie tworzyliśmy wcześniej takiej listy na miniony rok to na pewno będzie nam trochę ciężej jednak wszystko jest do zrobienia. Musimy sobie zwizualizować co dany rok bądź ten okres miał nam przynieść. W zależności od branży musimy się nakierunkować co było naszym priorytetem, jakie mieliśmy poboczne cele. Tutaj mogą być przydatne konwersacje z klientami, notatki ze spotkań, wydarzenia służbowe w kalendarzu. Następnie należy zweryfikować co te działania nam przyniosły w kontekście naszej firmy.
Jeżeli prowadzisz profil swojej firmy w social mediach to zastanów się dodatkowo jakie posty cieszyły się popularnością, co było najbardziej angażujące dla odbiorców, w jakim okresie było największe zainteresowanie naszymi produktami i tak dalej. W zależności od tego czym się zajmujesz to podsumowanie będzie się na pewno różniło, więc musisz się zastanowić co dla Ciebie jest najbardziej istotne.
Czy faktycznie ma to tak duże znaczenie?
Zdecydowanie tak! Bez względu na wielkość przedsiębiorstwa czy branżę w jakiej działasz opracowanie takiego podsumowania jest według nas niezbędne. Jak wyznaczać nowe cele i przygotowywać nową strategie skoro nie wiemy jakie działania do tej pory przynosiły korzyści, a które były tylko stratą czasu? Z tego względu serdecznie zachęcamy do stworzenia swojego podsumowania, które pozwoli na skuteczne wyznaczenie sobie celów na nadchodzący Nowy Rok 😊