Marketing skoncentrowany - co to jest i na czym polega?
Jest wiele rodzajów marketingu, jednak większość z nich skupia się tylko i wyłącznie na pozyskiwaniu nowych klientów. Natomiast my dzisiaj w naszym artykule przedstawimy marketing skoncentrowany na utrzymaniu dotychczasowych klientów oraz na określonej grupie konsumentów.
Na początku niezbędne jest podjęcie kroków w celu identyfikacji rynku docelowego. Następnie należy opracować plan marketingowy, który by ich najbardziej przyciągnął do naszej oferty. Do tego procesu dochodzi planowanie dostaw, tak aby zostały wygenerowane powtarzalne transakcje od konkretnej grupy odbiorców.
Jest to bardzo dobre rozwiązanie dla małych firm, które nie dysponują dużymi zasobami.
W przypadku marketingu skoncentrowanego mówimy również o odzyskiwaniu dawnych klientów oraz zatrzymywaniu istniejących. Według statystyk jest to bardzo opłacalna strategia, ponieważ pozyskiwanie nowych klientów jest od 5 do 25 razy droższe niż utrzymanie już istniejących, a zwiększenie wskaźnika utrzymania klientów o zaledwie 5 proc. może zwiększyć zyski firmy nawet o 95 proc.
Wiele firm skupia się tylko na nowych klientach i to im często oferują lepsze oferty na start. Tutaj musimy się skupić na tym, żeby już od pierwszego kontaktu przewyższać oczekiwania klientów. Każda firma musi na to znaleźć własne sposoby, ponieważ w przypadku firm, które na przykład wysyłają swoje produkty - można dodać do przesyłki coś dodatkowego bądź może to być chociażby własnoręczne podziękowanie - ważne jest, żeby klient zobaczył nasze zaangażowanie. Natomiast jeśli firma świadczy inne usługi, to może zaoferować coś dodatkowego w ofercie - oczywiście w ramach rozsądku, aby też nie być na tym stratnym. Można również zaplanować automatyczne wysyłki e-maili oferując taniej produkty pasujące do profilu użytkownika oferty.
Marketing skoncentrowany ma wiele zalet, jednak też nie można zapominać, że jeśli chcemy iść w tym kierunki to będzie wymagało od nas wysoce rozwiniętego planu marketingowego.
Przede wszystkim będziemy musieli na początek przeanalizować potrzeby oraz nawyki danej grupy konsumentów. Co z jednej strony już na wstępie generuje koszty, jednak może nam się to bardzo szybko zwrócić.
Ten rodzaj marketingu ma jedną wadę, która może zniechęcić niektórych przedsiębiorców. Mianowicie jest to forma reklamy z założenia skierowana tylko do danego grona odbiorców, co oznacza, że tym samym nieco zawężamy swoje grono potencjalnych klientów. Ważne jest, aby nie skupiać się tylko na początkowych analizach - należy cały czas na bieżąco monitorować nasze działania - co przynosi oczekiwane rezultaty oraz jakie grono klientów jest faktycznie najbardziej zainteresowane naszą ofertą.
W tym rodzaju marketingu ważna jest nasza elastyczność w działaniu, jeżeli uda się działać w taki sposób, to jest duża szansa, że ta forma marketingu może przynieść duże korzyści dla Twojej firmy! 😊