SEO i SEM - co to jest i czym się różni?
SEO oraz SEM są jednymi z popularniejszych narzędzi używanych do reklamy w sieci. Jednak często te dwa terminy są używane zamiennie, co nie do końca jest prawidłowe. A dlaczego? Czym się różnią? Może zaczniemy od wyjaśnienia co oznaczają dane akronimy.
SEO - Search Engine Optimization - jest to jeden z elementów marketingu w wyszukiwarkach. Zadaniem optymalizacji SEO jest to, aby poprzez pewne działania sprawić, że witryna zostanie odnaleziona szybciej przez wyszukiwarkę.
Tutaj działania te dzielą się na dwa rodzaje:
- on-site,
- off-site.
Pierwszy rodzaj mówi o czynnościach, które powinny zostać zrobione podczas tworzenia strony internetowej. Chodzi tutaj o architekturę całej witryny, od struktury strony, przez treści po używane frazy kluczowe.
Drugi rodzaj to są działania poza witryną, czyli między innymi tworzenie treści według fraz kluczowych, które w danym momencie są na czasie. Dodatkowo optymalizacja strony z uwzględnieniem wymagań użytkowników oraz wzajemne linkowanie między stronami. W tym przypadku niestety bywają też działania niezgodne z regulaminami wyszukiwarek, między innymi takie jak spamowanie na forach dyskusyjnych, czy też częste powtarzanie słów kluczowych. Jednak takie działania są często wychwytywane przez wyszukiwarki i są zazwyczaj karane obniżeniem pozycji strony w rankingach bądź jest blokowany adres tej strony dla wyszukiwarek.
SEM - Search Engine Marketing - w tym przypadku również mówimy o marketingu w wyszukiwarkach, jednak jest to zdecydowanie szerszy termin niż SEO. Jest to cały proces marketingowy, który zawiera w sobie optymalizację strony poprzez SEO oraz wykupywanie płatnych miejsc, w których można zamieszczać reklamy. Tutaj można skorzystać z kampanii linków sponsorowanych bądź pozycjonowania.
Jakie są różnice?
Pojęcia się nie wykluczają, jednak jak już zostało wyżej wspomniane SEO zawiera się w terminie SEM. Z tym, że SEO dostarcza organiczny ruch na stronie, czyli naturalny. Natomiast SEM skupia się głównie na zwiększeniu ruchu na stronie poprzez płatne wyniki wyszukiwania, jednak te naturalne wcale się w tym przypadku też nie wykluczają. Także SEM jest działaniem na które składa się:
- optymalizacja
- pozycjonowanie
- kampanie artykułów oraz linków sponsorowanych
Każdy z tych punktów jest tak samo ważny, także jeśli zależy nam na długotrwałych wynikach to warto zainwestować w cały zestaw tych działań.