Dlaczego należy rozwijać eksport?

W dobie globalizacji większość firm odczuwa dużą konkurencję, wynikającą z tego, że lokalnie, na rynku wewnętrznym jest przesyt wieloma produktami. Dodatkowo pojawia się coraz więcej zagranicznych dostawców, gdzie ich głównym atutem są niskie koszty produkcji i tym samym ceny produktów są dużo niższe. W takim razie jak się utrzymać na lokalnym rynku, a może by tak poszerzyć swoje działania?

Eksport – od czego zacząć?

Zanim zdecydujesz się na eksportowanie swoich produktów, musisz rozważyć kilka istotnych aspektów, ponieważ jest to działanie strategiczne i każdy poszczególny punkt musi być obmyślony żeby nie popełnić podstawowych błędów.

Pierwszą kwestią w rozwoju działalności eksportowej jest zdecydowanie rozważenie czy będzie to opłacalne i czy Twoja firma podała w takich działaniach. W takim razie trzeba zacząć od analizy kosztów i zysku, możliwości produkcyjnych Twojej firmy, kapitałowych jak i organizacyjnych, związanych z logistyką i pracownikami.

Kolejną ważną kwestią jest rodzaj produktów – należy przemyśleć, czy będzie on wystarczająco konkurencyjny na rynku, na którym chcemy go sprzedawać oraz czy jest on do niego przystosowany, ponieważ tutaj każdy najmniejszy detal ma znaczenie, a jeśli trzeba by go jednak dodatkowo dostosowywać, to są to kolejne koszty, czyli znów wracamy do kalkulacji wydatków.

Jednak, gdy już przeanalizujemy wszystkie za i przeciw, i stwierdzimy, że rozwój eksportu jest tym działaniem, którego właśnie potrzebuje nasza firma to należy wtedy pamiętać również o kilku zasadach, które mogą nam bardzo ułatwić to przedsięwzięcie.

Jak już zostało wspomniane wcześniej brak analizy rynkowej niestety już na starcie może spisać nasze działania na straty. Kiedy eksporterom brakuje podstawowej wiedzy i nie zapoznają się ze wszystkimi wytycznymi chociażby prawa celnego, kwestią konkurencyjności czy prawem lokalnym w danym kraju do którego chcą eksportować to niestety nie ma co liczyć na to, że wszystko pójdzie po naszej myśli.

Żeby uniknąć porażki ważny jest również rozsądny wybór partnerów biznesowych. Należy zadbać o to, aby na każdej płaszczyźnie zostały wzięte pod uwagę tylko osoby wcześniej sprawdzone. Trzeba jak najbardziej zminimalizować ryzyko błędu. Tutaj ważne jest aby zadbać o odpowiedniego odbiorcę, pośrednika, jak i agenta. Błędny wybór lub zła relacja może wpłynąć bardzo negatywnie na nasz plan rozwoju.

Wiadomo jednak, że postęp w tej działalności jest długofalowym zadaniem i może potrzebować dużo naszego wysiłku, nie wszystko musi iść od razu po naszej myśli, jednak nie należy się zniechęcać, ponieważ ambicje początkującego eksportera są często nadto wysokie i niestety oczekiwania mogą nas przerosnąć, jednak w tej dziedzinie trzeba dać sobie więcej czasu, by nasze kroki przyniosły odpowiednie skutki. Tutaj ważna jest determinacja w działaniu!

Jakie są te korzyści?

  • Poprawa wizerunku – wszelkie działania rozwojowe zdecydowanie poprawiają wizerunek naszej firmy i tym samym klient będzie nas o wiele lepiej odbierał;
  • ciągły rozwój – wiadomo, że nie można stać w miejscu, tym bardziej że są czasy kiedy większość dziedzin gospodarki ciągle się rozwija, a poziom globalizacji cały czas wzrasta. Dobrze jest próbować czegoś nowego, ponieważ zdobywanie doświadczenia w różnych dziedzinach tylko poprawia jakość firmy i pozycji na rynku, a dodatkowo jeszcze daje nam możliwość zapoznania się z potrzebami klientów, co zdecydowanie pomaga ze sprzedażą poszczególnych produktów;
  • wyeliminowanie ryzyka mniejszej sprzedaży – zdecydowanie ma to duże znaczenie, ponieważ im więcej krajów, tym bardziej rozłożona sprzedaż, tym samym mniejszy spadek zainteresowania towarami;
  • przedłużenie bytu produktowi – w momencie kiedy na jednym rynku konsumenci nasycili się już pewnym produktem i zmniejsza się jego sprzedaż lokalnie, to w takiej sytuacji dobrym pomysłem jest wprowadzenie go na inny rynek, wtedy być może uda nam się go jeszcze uratować;
  • zmniejszenie sezonowego wahania popytu – wiadomo, że niektóre produkty są sezonowe, także żeby była ich ciągłość w sprzedaży to eksport jest właśnie tym rozwiązaniem, którego szukamy. Zdecydowanie jest to koło ratunkowe dla producentów takich towarów;
  • koszty produkcji – zwiększając skalę produkcji, zmniejszamy koszty stałe w firmie, tym samym poprawiając ciągle kapitał firmy. Koszty stałe rozkładają się na większą ilość produkowanych towarów i tym samym zmniejszamy jednostkowe koszty produkcji.

Jeżeli jesteś zainteresowany rozwojem eksportu w swojej firmie, to najpierw musisz zacząć od analizy korzyści, ponieważ jak już zostało wspomniane eksportowanie nie będzie dla wszystkich opłacalne. Jednak jeśli już stwierdzisz, że podołasz w tych działaniach to musisz dokładnie przemyśleć swoją strategię eksportową, a następnie wdrażać te poszczególne metody, uważając na wszystkie pułapki, które mogą na Ciebie czyhać.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Jesteśmy na wyciągnięcie ręki
Dołącz do społeczności PROJEKTU SPRZEDAŻ

biuro@projektsprzedaz.pl

 Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

© 2020 Projekt Sprzedaż. Polityka Prywatności. Designed by R5 studio.