Sztuka negocjacji
Negocjacje towarzyszą nam przez całe życie, nie tylko zawodowe, ale także prywatnie. Najczęstszym powodem dla którego negocjujemy jest chęć zyskania czegoś dla siebie lub próba przekonania kogoś do swoich racji. Co ciekawe, osoba podejmująca negocjacje zazwyczaj jest gotowa do ustępstw, ale nie oznacza to, że znajomość sztuki negocjacji nie ma znaczenia.
Zasady negocjacji
Podczas rozmowy z drugą osobą mamy okazję wymieniać poglądy albo przekonywać ją do swoich racji. Kluczem do dobrego przebiegu takiej rozmowy to doskonałe przygotowanie do dialogu, szybkie podejmowanie ważnych decyzje oraz panować nad emocjami. To ostatnie jest bardzo istotne, ponieważ są one zdecydowanie złym doradcą w negocjacjach. Negocjacje często rozpoczynają się w momencie, kiedy zachodzi konflikt interesów obu stron. W takiej sytuacji, każda z nich ma swoje racje, ale kluczem do sukcesu jest podanie właściwych argumentów, którym druga strona nie będzie mogła zaprzeczyć.
Cechy dobrego negocjatora
Negocjator nie może być negatywnie nastawiony do rozmowy. Musi być otwarty na argumenty innych. Dobrego negocjatora cechuje:
- zdecydowanie,
- odwaga,
- pewność siebie,
- zdolność empatii,
- umiejętność aktywnego słuchania,
- dyplomacja.
Ponadto powinien znać granice negocjacji ze swojej strony i warunki, których nie może przyjąć. Kompetencja, empatia i traktowanie innych na równi z sobą pozwoli umocnić pozycję negocjatora. Taka osoba powinna logicznie formułować opinie, analizować argumenty rozmówców i spróbować ich zrozumieć.
Komunikacja w negocjacjach
Negocjacje zawsze odbywają się w określonej przestrzeni komunikacyjnej. Każdy aspekt w zakresie komunikacji jest także bardzo ważny przy prowadzeniu negocjacji. To na co trzeba zwrócić szczególną uwagę to język, styl mówienia, ubiór, umiejętność słuchania, szum komunikacyjny, wybrane miejsce prowadzenia rozmowy, czas w jakim decydujemy się na podjęcie rozmowy i uzgadniania danych punktów, postawy werbalne i niewerbalne. Wszystkie te rzeczy mają wpływ na sukces albo porażkę procesu negocjacyjnego. Negocjator musi także wykazywać się pewnym kompetencjami, takimi jak sztuka formułowania własnych myśli, nastawienie na przekonanie innych do naszych racji i związane z tym dobieranie odpowiednich argumentów, wiarygodność.
Odpowiednie miejsce do rozmowy
Ustalając miejsce spotkania negocjacyjnego, należy uwzględniać skojarzenia emocjonalne, jakie niesie ze sobą konkretne miejsce. Należy mieć świadomość, że w biurze atmosfera jest w pełni oficjalna, a przykładowo zaproszenie na obiad lub kawę do restauracji wprowadza nastrój zdecydowanie mniej oficjalny. To przynosi różnorakie skutki. Można zaobserwować zmianę języka, którym obie strony się posługują, a także relacje, które naturalnie przechodzą z formalnych na prywatne. Podczas takiej nieoficjalnej sytuacji zdecydowanie łatwiej jest znaleźć łączące punkty i poddać je rozmowie.
Merytoryczna rozmowa przede wszystkim
Kompetencje negocjatora przejawiają się w bardzo dużym stopniu w przygotowaniu do rozmowy od strony merytorycznej. Świadomość różnych rozwiązań danego problemu i związanych z tym korzyści lub strat, różnego rodzaju argumenty przemawiające na korzyść danego punktu widzenia lub podkreślające jego słabe strony pokazuje nasze zaangażowanie i profesjonalizm. Sprawny negocjator to taki, który zdaje sobie sprawę z kontekstu danej rozmowy i wynikającej z niego postawy wobec tzw. problemu negocjacyjnego.
Sztuka negocjacji jest jedną z najtrudniejszych. Negocjator musi posiadać ogromny wachlarz umiejętności miękkich, ale także wykazać się wiedzą i trzymać emocje na wodzy.
Zasady negocjacji
Podczas rozmowy z drugą osobą mamy okazję wymieniać poglądy albo przekonywać ją do swoich racji. Kluczem do dobrego przebiegu takiej rozmowy to doskonałe przygotowanie do dialogu, szybkie podejmowanie ważnych decyzje oraz panować nad emocjami. To ostatnie jest bardzo istotne, ponieważ są one zdecydowanie złym doradcą w negocjacjach. Negocjacje często rozpoczynają się w momencie, kiedy zachodzi konflikt interesów obu stron. W takiej sytuacji, każda z nich ma swoje racje, ale kluczem do sukcesu jest podanie właściwych argumentów, którym druga strona nie będzie mogła zaprzeczyć.
Cechy dobrego negocjatora
Negocjator nie może być negatywnie nastawiony do rozmowy. Musi być otwarty na argumenty innych. Dobrego negocjatora cechuje:
zdecydowanie,
odwaga,
pewność siebie,
zdolność empatii,
umiejętność aktywnego słuchania,
dyplomacja.
Ponadto powinien znać granice negocjacji ze swojej strony i warunki, których nie może przyjąć. Kompetencja, empatia i traktowanie innych na równi z sobą pozwoli umocnić pozycję negocjatora. Taka osoba powinna logicznie formułować opinie, analizować argumenty rozmówców i spróbować ich zrozumieć.
Komunikacja w negocjacjach
Negocjacje zawsze odbywają się w określonej przestrzeni komunikacyjnej. Każdy aspekt w zakresie komunikacji jest także bardzo ważny przy prowadzeniu negocjacji. To na co trzeba zwrócić szczególną uwagę to język, styl mówienia, ubiór, umiejętność słuchania, szum komunikacyjny, wybrane miejsce prowadzenia rozmowy, czas w jakim decydujemy się na podjęcie rozmowy i uzgadniania danych punktów, postawy werbalne i niewerbalne. Wszystkie te rzeczy mają wpływ na sukces albo porażkę procesu negocjacyjnego. Negocjator musi także wykazywać się pewnym kompetencjami, takimi jak sztuka formułowania własnych myśli, nastawienie na przekonanie innych do naszych racji i związane z tym dobieranie odpowiednich argumentów, wiarygodność.
Odpowiednie miejsce do rozmowy
Ustalając miejsce spotkania negocjacyjnego, należy uwzględniać skojarzenia emocjonalne, jakie niesie ze sobą konkretne miejsce. Należy mieć świadomość, że w biurze atmosfera jest w pełni oficjalna, a przykładowo zaproszenie na obiad lub kawę do restauracji wprowadza nastrój zdecydowanie mniej oficjalny. To przynosi różnorakie skutki. Można zaobserwować zmianę języka, którym obie strony się posługują, a także relacje, które naturalnie przechodzą z formalnych na prywatne. Podczas takiej nieoficjalnej sytuacji zdecydowanie łatwiej jest znaleźć łączące punkty i poddać je rozmowie.
Merytoryczna rozmowa przede wszystkim
Kompetencje negocjatora przejawiają się w bardzo dużym stopniu w przygotowaniu do rozmowy od strony merytorycznej. Świadomość różnych rozwiązań danego problemu i związanych z tym korzyści lub strat, różnego rodzaju argumenty przemawiające na korzyść danego punktu widzenia lub podkreślające jego słabe strony pokazuje nasze zaangażowanie i profesjonalizm. Sprawny negocjator to taki, który zdaje sobie sprawę z kontekstu danej rozmowy i wynikającej z niego postawy wobec tzw. problemu negocjacyjnego.
Sztuka negocjacji jest jedną z najtrudniejszych. Negocjator musi posiadać ogromny wachlarz umiejętności miękkich, ale także wykazać się wiedzą i trzymać emocje na wodzy.