Biznes w kobiecym wydaniu

Coraz więcej kobiet decyduje się na otwarcie działalności gospodarczej. Co więcej, coraz więcej z nich z odwagą wchodzi w branże, które jeszcze do niedawna były „zarezerwowane” dla mężczyzn. Okazuje się, że nie tylko mężczyźni posiadają zdolności prowadzenia biznesu. Kobiety z roku na rok coraz lepiej radzą sobie na rynku zajmując stanowiska kierownicze i wykazują się wiedzą i umiejętnościami przedsiębiorczymi.

Podążanie za pasją

Walka o równouprawnienie ma coraz większe reperkusje w postaci powstawania kobiecych biznesów. Powstają one czasami z konieczności, gdy pracodawca wymaga założenia działalności, ale coraz częściej z pasji oraz chęci działania. Kobiety posiadają wiele cech, które sprawiają, że wejście w biznes staje się łatwiejsze. Według badań Instytutu Badań i Analiz OSB, kobiety charakteryzują się większą stabilnością cen, poziomu sprzedaży, sytuacji finansowej, są bardziej otwarte na różnorodność. Potrafią słuchać i wykazują się większym optymizmem niż mężczyźni. Jest to bardzo istotne, bo przedsiębiorca musi wykazywać pewne cechy, które pomogą odnieść sukces. Wśród tych cech także można wymienić umiejętność organizacji pracy, zarządzania pracownikami czy dbanie o finanse. Kobiety w biznesie działają strategicznie. Często działają według konkretnego planu  mając w zanadrzu inny na wypadek niepowodzenia. Rzadziej podejmują ryzykowne decyzje. To co daje im impuls do działania to wykorzystanie nadarzającej się okazji. Często nie mogąc znaleźć pracy na etat, stawiają wszystko na jedną kartę i dążą do niezależności, samodzielności i decydują się na rozwój zawodowy na własnych zasadach. 

Kobieta w męskiej branży

Kobiety bardzo dobrze radzą sobie w biznesach, w których pierwsze skrzypce grają mężczyźni. Są to firmy budowlane, metalurgiczne czy consultingowe.  Kobiety zpowodzeniam działają również w branży motoryzacyjnej. Silna motywacja, chęć sprawdzenia swoich możliwości i udowodnienia, że stereotypowa wizja roli kobiet w biznesie nie ma żadnych logicznych podstaw stają się dla nich motorem działania. Wiele kreatywnych kobiet doskonale sprawdzą się chociażby w agencjach reklamowych opracowując kompleksowej strategii dla innych przedsiębiorstw, czy w agencjach Public Relations, gdzie dbanie o wizerunek innych wymaga nieszablonowego myślenia i wysokich umiejętności miękkich. Często kluczem do osiągnięcia zamierzonego celu i sukcesu zawodowego jest upór i ambicja. Te dwie cechy bardzo dobrze motywują do pracy. Podstawą sukcesu kobiet jest dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb rynku, reagowanie na jego trendy. Dążenie do samorealizacji i pracy na swój własny rachunek, to bodźce, które motywują kobiety do działania. Często kobiece biznesy kojarzą się z gabinetami kosmetycznymi, salonami fryzjerskimi, czy prywatnymi gabinetami lekarskimi. Jednak to tylko ułamek specjalizacji, w które przedsiębiorcze kobiety wkładają swój czas, zaangażowanie i wiedzę. Coraz więcej pań widzimy w rolach architektów, projektantek wnętrz, adwokatów. Te kobiety charakteryzuje podążanie za konkretnie wytyczonym celem do zrealizowania. Na realizację własnych pomysłów kobiety nie zawsze mają czas i możliwość, gdy pracują na etacie. Impulsem do założenia firmy dla wielu z nich jest chęć przeciwstawienia się narzuconym ograniczeniom, stereotypom i stworzenia sobie miejsca do samorozwoju.

 

Przedsiębiorczość to pasja

Rozpoczęcie własnej działalność, to możliwość połączenia pracy zarobkowej z rozwijaniem swoich pasji i marzeń. Przedsiębiorcze kobiety dzięki temu mogą robić to co kochają, co daje im satysfakcję i poczucie spełnienia oraz nieustannie się rozwijać i inspirować. Pomysły, które kiedyś były tylko w sferze marzeń teraz mogą doczekać się realizacji. Założenie działalności gospodarczej daje osobie kreatywnej więcej możliwości rozwoju niż ograniczeń, jak często bywa w typowej pracy w korporacji. Działanie pod własną marką, zatrudnienie sprawdzonych ludzi daje szansę na konkurowanie z dużymi firmami, które swoją pozycję mają już ugruntowaną.

Zmiana nie zawsze na lepsze?

Nie wszystkie kobiety w prowadzeniu działalności gospodarczej widzą same plusy i szansę na drodze do samorealizacji i spełnienia. Czasami jest to postrzegane jako zło konieczne, coś co trzeba zrobić a nie coś co można. Taka decyzja jest często odwlekana w czasie. Niekiedy jednak okazuje się, że jest to jedyne rozwiązanie, gdy znalezienie pracy na etat na satysfakcjonujących warunkach staje się prawie niemożliwe i nieosiągalne. Taki początkowy przymus, przysłowiowe „przyparcie do muru”, może być najlepszą rzeczą, jaka mogła spotkać przedsiębiorczą kobietę. Życie pisze najlepsze scenariusze i tak jest w przypadku niektórych prężnie działających kobiecych biznesów. Swoje firmy otworzył z konieczności wsparcia męża, realizując to kosztem nawet atrakcyjnej i wygodnej pracy na etacie. Często także wspólny, małżeński biznes może później zaowocować pracą całkowicie na własny rachunek.

Wykorzystać szansę

Firmy powstają także pod wpływem impulsu i chęci wykorzystania szansy, przed którą stają przyszłe bizneswomen. Taką szansą może się okazać możliwość pozyskania funduszy unijnych. Po przekalkulowaniu czy jest to opłacalne rozwiązanie, często przedsiębiorcze kobiety zaczynają działać i kompletują dokumenty do wniosku na wsparcie nowego biznesu. Gdy decyzja przychodzi pozytywna, łapią wiatr w żagle i wchodzą całą sobą w prowadzenia własnej działalności gospodarczej, całkowicie na własnych zasadach.

Problemy bizneswomen w męskim świecie

Problemy, z którym muszą stawić czoła przedsiębiorcze kobiety prowadzące własne firmy w dużej mierze są takie same, jak w przypadku mężczyzn. To, co najczęściej powstrzymuje je od działania, to przede wszystkim brak środków finansowych, obawa o pozyskiwanie klientów od zera, ale również brak wiary w siebie, w swoje umiejętności i możliwości. W przypadku kobiet często jest to spowodowany wpływem otoczenia , utartych schematów, powtarzanych stereotypów ale także wcześniejszymi negatywnymi doświadczeniami zawodowymi. Choć walka o równouprawnienie coraz bardziej jest widoczna, to sytuacja kobiet na rynku pracy nie uległa bardzo dużej poprawie. Walka ze stereotypami nadal ma się dobrze i niestety jeszcze przez jakiś czas będziemy jej uczestnikami. Szowinizm, postrzeganie kobiet przez pryzmat pani domu, matki a nie przedsiębiorczej kobiety jest nadal obecne w środowisku. Wszystko to jest widoczne w kobiecych biznesach. Kobieta prowadząca firmę, niezależnie od branży w jakiej działa, musi nieustannie przekonywać do siebie męskich kontrahentów, klientów a niekiedy i współpracowników, aby udowodnić im swoje kompetencje zanim nawiąże długotrwałe kontakty i relacje biznesowe.

Jest to niewątpliwie problem, który wymaga rozpracowania nie tylko przez same kobiety. Wymaga to pracy całego społeczeństwa, zmiany myślenia i postrzegania płci pięknej jako słabej i niestabilnej. To co przedsiębiorcze kobiety mogą zrobić to nieustannie dążyć do realizacji swoich marzeń nie zważając na przeciwności. Wsparciem mogą być doświadczone „w bojach” inne bizneswomen, które odniosły już sukces i mogą podzielić się zdobytą wiedzą i umiejętnościami.

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Jesteśmy na wyciągnięcie ręki
Dołącz do społeczności PROJEKTU SPRZEDAŻ

biuro@projektsprzedaz.pl

 Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

© 2020 Projekt Sprzedaż. Polityka Prywatności. Designed by R5 studio.