PR to nie marketing
Relacje z otoczeniem - public relations, to nie tylko współpraca z dziennikarzami, choć z pewnością jest to działanie najbardziej kojarzone z PR. To świadome, planowe i ciągłe działania, które mają na celu budowanie i utrzymywanie wzajemnych i korzystnych stosunków między firmą i jej otoczeniem. I choć cele public relations wiążą się w dużej mierze z założeniami content marketingu, to nie są one w żadnym stopniu tożsame.
Czym jest public relations?
Podobnie jak z marketingiem, istnieje wiele definicji public relations. Najbardziej podstawowa definicja mówi o odpowiedniej komunikacji marki, firmy z otoczeniem, która przekłada się na m.in. pozyskanie partnerów, zainteresowane mediów lub świadomych odbiorców działań.
Cele public relations mogą być różne. Wiele zależy od tego, z jaką gałęzią biznesu PR współpracuje, może to być marketing, zarządzanie, a nawet content marketing. W przypadku PRu w marketingu celem staje się kreowanie wizerunku firmy poprzez przekazywanie konkretnej grupie odbiorców informacji o ich produktach czy usługach za pośrednictwem liderów opinii lub mediów.
Bardzo istotną kwestią jest świadomość, że public relations to „jedynie” narzędzie wspierające działania marketingowe. Specjaliści Public Relations doskonale wiedzą jak napisać artykuł i współpracować z mediami, aby wdrożyć strategię komunikacji i osiągnąć wyznaczony cel. Wiedzą, w jaki sposób zredagować artykuły oraz jak współpracować z dziennikarzami. Pracownicy PR utrzymują długofalowe relacji z wewnętrznym, jak i zewnętrznym otoczeniem firmy, pracownikami, inwestorami lub liderami społecznymi.
W przypadku współdziałania PR w kontekście komunikacji społecznej jego działania wykorzystuje się jako zarządzanie informacją, dzięki której odbiorca nabierze zaufania do firmy, a ona sama stworzy swój pozytywny wizerunek. Kiedy działania PR wkraczają w dziedzinę zarządzania, jego celem jest przede wszystkim sprawna, skuteczna i planowa komunikacja wewnętrzna, jak i zewnętrzna.
Public relations a content marketing
Specjaliści od content marketingu coraz częściej ściśle współpracują z pracownikami działu PR. Połączenie działań obu dziedzin związane jest z budowaniem lojalności i świadomości odbiorców oraz pozycji rynkowej przez tworzenie wartościowych relacji z otoczeniem. Kampanie reklamowe, treści wizerunkowe oraz marketingowe opierają się na spójnej strategii komunikacyjnej. Zdarza się, że specjalista od public relations otrzymuje gotowe teksty, które w odpowiedni sposób musi tylko zaprezentować opinii publicznej. Aby taki przekaz był interesujący i skłaniał odbiorców do interakcji, powinien być dostosowany do wąskiej grupy i odpowiadać jej potrzebom. Współpraca między specjalistami do marketingu a specjalistami od public relations polega na świadomości równowagi obu specjalizacji i znalezienia tzw. złotego środka, aby wspólnie osiągnąć założony cel firmy. Marketingowcy mają wiedzę na temat specyfiki produktu oraz potrafią wydobyć i podkreśli jego najlepsze cechy, PR-owcy natomiast mają wgląd w grupę docelową i wiedzą, w jaki sposób można pozyskać jej uwagę. Dzięki pomocy specjalistów od PR marketingowcy zyskują większe grono osób, któremu mogą przedstawić przygotowane przez siebie komunikaty. Jest to ważny element, ponieważ nawet najlepszy komunikat potrzebuje odpowiedniej strategii dystrybucji – w przeciwnym razie pozostanie niezauważony wśród wielu innych informacji i ogłoszeń.
Public relations a nowa marka, czy ma to sens?
W przypadku nowej marki i budowania jej świadomości oraz tożsamości, działania PR mają sens. W tym przypadku warto skupić się na rozpowszechnianiu treści w mediach społecznościowych, tradycyjnych, ale także nie zapominać o innych źródłach, przez które można dotrzeć do potencjalnych klientów. Odpowiednio zaprojektowane i napisane treści dają bodziec potencjalnym odbiorcom, który sam będzie poszukiwał nadawcy komunikatu. Dzięki temu wspomagani przez PR-owców twórcy content marketingu mogą znacznie zwiększyć pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, co przekłada się na rozwój świadomości i rozpoznawalności marki.
Relacje z otoczeniem - public relations, to nie tylko współpraca z dziennikarzami, choć z pewnością jest to działanie najbardziej kojarzone z PR. To świadome, planowe i ciągłe działania, które mają na celu budowanie i utrzymywanie wzajemnych i korzystnych stosunków między firmą i jej otoczeniem. I choć cele public relations wiążą się w dużej mierze z założeniami content marketingu, to nie są one w żadnym stopniu tożsame.
Czym jest public relations?
Podobnie jak z marketingiem, istnieje wiele definicji public relations. Najbardziej podstawowa definicja mówi o odpowiedniej komunikacji marki, firmy z otoczeniem, która przekłada się na m.in. pozyskanie partnerów, zainteresowane mediów lub świadomych odbiorców działań.
Cele public relations mogą być różne. Wiele zależy od tego, z jaką gałęzią biznesu PR współpracuje, może to być marketing, zarządzanie, a nawet content marketing. W przypadku PRu w marketingu celem staje się kreowanie wizerunku firmy poprzez przekazywanie konkretnej grupie odbiorców informacji o ich produktach czy usługach za pośrednictwem liderów opinii lub mediów.
Bardzo istotną kwestią jest świadomość, że public relations to „jedynie” narzędzie wspierające działania marketingowe. Specjaliści Public Relations doskonale wiedzą jak napisać artykuł i współpracować z mediami, aby wdrożyć strategię komunikacji i osiągnąć wyznaczony cel. Wiedzą, w jaki sposób zredagować artykuły oraz jak współpracować z dziennikarzami. Pracownicy PR utrzymują długofalowe relacji z wewnętrznym, jak i zewnętrznym otoczeniem firmy, pracownikami, inwestorami lub liderami społecznymi.
W przypadku współdziałania PR w kontekście komunikacji społecznej jego działania wykorzystuje się jako zarządzanie informacją, dzięki której odbiorca nabierze zaufania do firmy, a ona sama stworzy swój pozytywny wizerunek. Kiedy działania PR wkraczają w dziedzinę zarządzanie, jego celem jest przede wszystkim sprawna, skuteczna i planowa komunikacja wewnętrzna, jak i zewnętrzna.
Public relations a content marketing
Specjaliści od content marketingu coraz częściej ściśle współpracują z pracownikami działu PR. Połączenie działań obu dziedzin związane jest z budowaniem lojalności i świadomości odbiorców oraz pozycji rynkowej przez tworzenie wartościowych relacji z otoczeniem. Kampanie reklamowe, treści wizerunkowe oraz marketingowe opierają się na spójnej strategii komunikacyjnej. Zdarza się, że specjalista od public relations otrzymuje gotowe teksty, które w odpowiedni sposób musi tylko zaprezentować opinii publicznej. Aby taki przekaz był interesujący i skłaniał odbiorców do interakcji, powinien być dostosowany do wąskiej grupy i odpowiadać jej potrzebom. Współpraca między specjalistami do marketingu a specjalistami od public relations polega na świadomości równowagi obu specjalizacji i znalezienia tzw. złotego środka, aby wspólnie osiągnąć założony cel firmy. Marketingowcy mają wiedzę na temat specyfiki produktu oraz potrafią wydobyć i podkreśli jego najlepsze cechy, PR-owcy natomiast mają wgląd w grupę docelową i wiedzą, w jaki sposób można pozyskać jej uwagę. Dzięki pomocy specjalistów od PR marketingowcy zyskują większe grono osób, któremu mogą przedstawić przygotowane przez siebie komunikaty. Jest to ważny element, ponieważ nawet najlepszy komunikat potrzebuje odpowiedniej strategii dystrybucji – w przeciwnym razie pozostanie niezauważony wśród wielu innych informacji i ogłoszeń.
Public relations a nowa marka, czy ma to sens?
W przypadku nowej marki i budowania jej świadomości oraz tożsamości, działania PR mają sens. W tym przypadku warto skupić się na rozpowszechnianiu treści w mediach społecznościowych, tradycyjnych, ale także nie zapominać o innych źródłach, przez które można dotrzeć do potencjalnych klientów. Odpowiednio zaprojektowane i napisane treści dają bodziec potencjalnym odbiorcom, który sam będzie poszukiwał nadawcy komunikatu. Dzięki temu wspomagani przez PR-owców twórcy content marketingu mogą znacznie zwiększyć pozycję strony firmowej w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych, co przekłada się na rozwój świadomości i rozpoznawalności marki.