Mailing czy newsletter, co przyniesie Twojej firmie większe korzyści?
E-mail marketing wciąż rośnie w siłę za sprawą swoich efektywnych kampanii. Wykorzystanie go w kontaktach z klientami zdecydowanie przyniesie wzrost zysków w firmie. Ale marketing internetowy to także newsletter, niebywale pomocne i skuteczne narzędzie sprzedażowe. Czym zatem różni się mailing od newslettera i na co postawić w komunikacji ze swoimi klientami?
Newsletter
Długofalowy plan i systematyczność – to jedne z głównych cech newslettera. Korzystając z tego narzędzia marketingowego trzeba pamiętać, że nasi klienci sami się do niego zapisują, a więc są już w jakimś stopniu zainteresowani naszą marką a to świetny punkt wyjściowy do nawiązywania z nimi bliższych relacji i komunikacji oraz podziękowanie im za ich lojalność poprzez wysyłanie kuponów rabatowych, informacji o przedsprzedaży czy wcześniejsze powiadomienie o premierze nowego produktu. Celem newslettera jest przekazywanie użytkownikom informacji premium – interesujące, dodatkowe treści, których nie można znaleźć na żadnym innym kanale, zachęcające do czytania – oczywiście na temat Twoje marki. Warto zadbać o to, aby wiadomości pojawiały się w skrzynkach pocztowych klientów regularnie – np. co tydzień, w ten sam dzień tygodnia i o tej samej porze. Tym samym przyzwyczaimy naszych odbiorców do otrzymywania wartościowych treści i utrwalimy w nich świadomość naszej marki.
Mailing
Mailing nie jest wysyłany regularnie, jest nastawiony na sprzedaż lub promocję konkretnego produktu lub usługi. Jego celem nie jest budowanie długofalowej relacji, a poinformowanie użytkowników o aktualnej ofercie i zachęcenie do skorzystania z niej, dlatego warto skupić się tutaj na prostej i atrakcyjnej formie przekazu. Tytuł wiadomości musi zachęcić do kliknięcia w ciągu pierwszych sekund. Atrakcyjna grafika oraz oczywiście przycisk CTA, który przekieruje użytkownika do miejsca, w którym będzie mógł zrealizować zaplanowane przez nas działanie, to jedne z must have mailingów. Należy pamiętać, że klient musi wyrazić zgodę na otrzymywanie wiadomości, może także w każdej chwili taką zgodę cofnąć. W każdej wiadomości powinna znajdować się informacja na temat tego, jak zrezygnować z otrzymywania mailingu. Wymóg ten narzucany jest obecnie przez RODO.
Skuteczny mailing i newsletter
Wygląd oraz treść wysyłanych przez Ciebie wiadomości wpływają na to, jak postrzegają nas klienci. Jak więc przygotować skuteczny newsletter i mailing? Jeśli stawiasz swoje pierwsze kroki w tej branży warto zatrudnić copwritera – stworzy dla Ciebie interesujące oraz skuteczne treści, dzięki którym łatwiej dotrzesz do klientów. Jeśli będziesz tworzyć swoją komunikację internetową samodzielnie warto wziąć kilka rzeczy pod uwagę:
Newsletter
- Szata graficzna oraz nazwa newslettera powinny być stałe i niezmienne.
- Wybierz przykuwający uwagę i czytelny szablon.
- Zwróć uwagę by treści były ciekawe oraz wartościowe dla odbiorcy.
- Zwracaj się do klienta po imieniu i w miarę możliwości przygotuj dla niego ofertę (np. promocję) opartą o jego poprzednie decyzje zakupowe.
- Pamiętaj o tym regularnym wysyłaniu wiadomości.
Mailing
- zamieść grafikę przedstawiającą produkt lub usługę, które chcesz sprzedać.
- Postaw na jakość tekstu – nie musi być go dużo, ważne aby dawał klientowi konkretne informacje i wyjaśniał, dlaczego warto zakupić dany produkt.
- Przycisk CTA – nie zapomnij, że mailing ma zachęcać do podjęcia jakiejś akcji np. zakupu.
- Unikaj powtórzeń - nie powielaj ofert, treści ani grafik.
- Spersonalizuj ofertę, w ten sposób pokazujesz klientowi, że Ci na nim zależy.
Dlaczego warto zautomatyzować e-mail marketing?
Aby ułatwić stosowanie obu form e-mail marketingu warto te procesu zautomatyzować. Niesie to za sobą nie tylko oszczędność czasu ale szereg innych udogodnień i korzyści.
- Możliwość ustawiania serii wiadomości. To jeden z głównych powodów, dla których warto stosować automatyzację marketingu - narzędzia te pozwalają wysyłać do odbiorców serie maili zaprojektowanych z uwzględnieniem podjętych przez niego działań związanych z naszą ofertą, takich jak odwiedzenie strony, pobranie dokumentu czy zapisanie się na newsletter.
- Personalizacja wiadomości. Możemy wyróżnić konkretne grupy odbiorców, do których wysyłamy danego maila, wykorzystywać pliki cookies zebrane ze strony internetowej, co pozwala na jeszcze lepsze poznanie zachowań odbiorców i skuteczniej targetować wiadomości reklamowe.
- Sprawne przygotowanie mailingu. Narzędzia do mailingu pomagają w prosty i intuicyjny sposób przygotować ciekawe, estetyczne wiadomości. Treści, jakie otrzymają odbiorcy, są zawsze dopasowane do ich potrzeb, a także konkretnej branży.
- Ustalenie reguł wysyłki mailingu. Na podstawie zgromadzonych danych osobowych program jest w stanie wysyłać wiadomości do odbiorcy w dniu urodzin, z okazji osiągnięcia pewnej kwoty zakupów, rocznicy rejestracji w sklepie itp. Pomaga to budować relacje z klientami i zdobyć ich lojalność.
- Pozyskiwanie i analizowanie danych open rate. Dzięki temu wskaźnikowi możemy sprawdzić, ilu odbiorców otworzyło nasze wiadomości a co za tym idzie jesteśmy w stanie optymalizować treści i sprawdzić, w jakim stopniu mailing spełnił swoje założenia. Możemy również przeanalizować, jaki temat wiadomości był najczęściej otwierany przez użytkowników i na tej podstawie planować kolejne treści.
Mailing, czy newsletter, co wybrać?
Który rodzaj e-mail marketingu wybrać, żeby przynosił najlepsze rezultaty? Wszystko zależy od obranej strategii marketingowej. E-mail może być świetnym narzędziem w budowaniu własnej marki i daje możliwość zwiększenia zysków. Warto zatem wykorzystać potencjał zarówno mailingu, jak i newslettera odpowiednio przygotowując wiadomości dla klientów.