Kolory w biznesie

O tym, w jaki sposób klienci postrzegają markę, czy jej ufają, czy do niej wracają i czy dokonują zakupów, zależy nie tylko od dobrej reklamy, kampanii promocyjnej czy sposobu komunikacji, ale także od kolorów. Dokładnie tak, - kolory w marketingu mają bardzo duże znaczenie i potrafią już na wstępnie wiele nam powiedzieć o firmie i jej profilu. Wszystko to za sprawą nieodzownego elementu dobrego marketingu – psychologii. 

Siła kolorów

Zadaniem kolorów w działaniach marketingowych to przede wszystkim wywołanie konkretnych uczuć i działań u konsumenta. To one determinują  nasz pierwszy odbiór danego produktu, a nawet jego opakowania. Podświadomie oceniamy czy produkt ma odpowiedni kolor opakowania, a co za tym idzie czy go kupimy, czy nie. Dopasowanie odpowiedniego koloru do branży, w jakiej działamy jest bardzo ważnym elementem kreowania całego wizerunku marki, bo określone barwy mają wpływ na wybrane zachowania konsumenckie. Wynika to z faktu, że takie elementy jak własne preferencje, doświadczenie, wychowanie, a nawet kontekst często determinują wpływ, jaki mają na nas określone kolory. Ważne jest, aby używać kolorów w odpowiedni sposób, w odpowiednim czasie oraz dopasować je do właściwych odbiorców i określonego celu.

 

Kolory a reklama i grupa docelowa

Kolor niejako mówi konsumentowi, jak powinien postrzegać produkt zgodnie z emocjami, które kojarzą mu się z danym kolorem produktu lub usługi. Na przykład kolory czerwony, pomarańczowy i czarny kojarzą się z pośpiechem czy ostrzeżeniem, natomiast już kolor niebieski wywołuje pozytywne emocje. Dlatego psychologię kolorów warto wykorzystywać w reklamie.

Kolory w reklamie spełniają określone funkcje:

  • funkcja techniczna - kolory powinny być bardziej stonowane – nie męczyć wzroku;
  • funkcja informacyjna - muszą ułatwiać przekazanie informacji;
  • funkcja konstrukcyjna - muszą tworzyć spójną całość;
  • funkcja estetyczna – istotna jest harmonia w dobranych kolorach.

Decydując się na konkretny dobór barw w reklamie czy całej kampanii marketingowej pytanie, na które musimy sobie odpowiedzieć to, do której płci kierujemy swój przekaz, bowiem odbiór barwa różni się u kobiet i mężczyzn. 

Kobiety najbardziej pozytywnie obierają kolor niebieski, fioletowy i zielony, nie przepadają natomiast za szarym, pomarańczowym i brązowym. Mężczyźni nie lubią fioletowego, pomarańczowego i brązowego. Lubią natomiast niebieski, zielony i czarny - kolory uznawane za męskie.

 

Znaczenie kolorów


Każdy kolor ma wyjątkową zdolność do wpływania na klientów i wywoływania konkretnych reakcji. Znajomość psychologii kolorów zdecydowanie pomaga w odpowiednim wyborze barwy dla reklamy  firmy.

Czerwony


Jest to najbardziej nacechowany emocjonalnie kolor z całej palety barw. Najczęściej stosowany w celu stymulowania klientów do podjęcia szybkiej decyzji. Podkreśla emocje wojny, siły, zagrożenia, ale i pasji czy też miłości. Jest idealny do nagłówków informujących o szybkich okazjach lub dużych przecenach. Czerwień przywołuje także odczucia sensualne, podkreśla zagrożenie, ale także odnosi się do werwy, energii, dlatego tak chętnie jest wykorzystywany choćby w reklamach samochodów czy napojów energetyzujących. Również inne odcienie czerwieni mają swoje znaczenia i tak na przykład:

  • jasna czerwień podkreśla radość, pasję, czułość oraz miłość;
  • różowy oznacza romantyzm i przyjaźń.
  • ciemna czerwień kojarzy się z siłą woli, gniewem, przywództwem i wigorem;
  • brązowy sugeruje stabilność, podkreśla prestiż.

Pomarańczowy

Kolor przyciągający uwagę. Te barwy są zazwyczaj odbierane jako solidne, wytrzymałe i mocne, pogodne i optymistyczne, pełne życia. Jest to połączenie energii czerwieni oraz radości koloru żółtego. Jest barwnym określeniem fascynacji, determinacji i radości. Największą popularnością cieszy się wśród młodych osób. W odcieniu cytrusowym pomarańczowy pobudza apetyt. Dlatego świetnie sprawdza się w reklamach jedzenia czy produktów dla młodzieży. Odcienie pomarańczowego takie jak:

  • ciemny pomarańczowy odzwierciedla podejrzliwość i oszustwo,
  • czerwona pomarańcz nawiązuje do przyjemności, dominacji, agresji, pragnienia;
  • złoty wywołuje poczucie prestiżu, podkreśla wysoką jakość.

Żółty

To kolor słońca. Mocno powiązany z radością, szczęściem, intelektem i energią. Żółty wywołuje przyjemne, ciepłe uczucia. Idealnie sprawdza się do promocji produktów dziecięcych lub dla ofert związanych z miłym spędzaniem wolnego czasu. Świetnie nadaje się do podkreślenia bezpieczeństwa natomiast jasny żółty to idealne połączenie z radością oraz świeżością.

Zielony

Zielony jest kolorem natury, symbolizujący wzrost, harmonię, świeżość oraz płodność. Zielony określa bezpieczeństwo, wskazuje kierowcom wolną drogę. Kolor ten w reklamie podkreśla nieszkodliwość i naturalne pochodzenie produktów. 

Ciemna zieleń kojarzy się z chciwością, zazdrością, ale także z ambicjami, ale już morska zieleń jest emocjonalnym przekazem kojarzonym z ochroną i dobrym zdrowiem a zieleń oliwkowa to tradycyjna barwa pokoju.

Niebieski

To kolor nieba i morza, synonimem stabilizacji. Symbolizuje prawdę, mądrość, lojalność oraz wiarę. Najlepiej promuje produkty lub usługi związane z wodą i czystością, lub niebem i powietrzem. Nie powinno się stosować koloru niebieskiego do celów marketingowych związanych z żywnością, ponieważ tłumi on apetyt. Jasnoniebieski jest połączony ze zrozumieniem, zdrowiem oraz miękkością. Ciemnoniebieski symbolizuje wiedzę, moc i spójność.

Czarny


Kojarzony z mocą, elegancją, tajemnicą, ale także ze złem i śmiercią. Czarny daje poczucie wyszczuplenia i symbolizuje wysoki standard. Przy prezentacji fotografii używa się czarnego tła do uwypuklenia innych barw. Największą agresywność oraz moc mają zestawienia czarny z czerwonym i czarny z pomarańczowym.

 

Jakie kolory dobierać do jakich branż?

Odpowiedni dobór barw do branży może mieć kluczowe znaczenie w komunikacji marketingowej. I tak:

  • czerwony dobrze sprawdza się w reklamach produktów sportowych, samochodów, napojów energetyzujących i żywności, pasuje do promocji bożonarodzeniowych, kosmetyków;
  • żółty dobrze sprawdza się w promowaniu produktów dla dzieci oraz ofert turystycznych;
  • zielony dominuje w reklamach produktów z branży medycznej, ekologicznej i naturalnej, rzadziej spożywczej;
  • niebieski wykorzystywany jest do promowania produktów związanych z czystością, higieną i świeżością, a więc m.in. środków czystości i past do zębów;
  • pomarańczowy wpływa na zwiększenie apetytu, dlatego też dość często pojawia się w reklamach produktów spożywczych;
  • czarny używany jest w reklamach firm świadczących usługi wysokiej jakości, a także w reklamach produktów prestiżowych, o wysokim standardzie;
  • różowy/ fioletowy wykorzystywane są w reklamach kosmetyków, środków czystości, jak również produktów dla dzieci.

O czym pamiętać, wybierając kolory w swojej kampanii marketingowej?

Kolory, jakie wybiera dana marka, muszą być zgodne z  jej misją i wizją, oraz przemawiać do grupy docelowej. Warto pamiętać, że klienci utożsamia markę z danymi kolorami, więc bycie konsekwentnym i nie zmienianie barw zbyt często i drastycznie może okazać się kluczowe w drodze do sukcesu.

Płeć – to ona warunkuje w dużej mierze nasze preferencje kolorystyczne. Wiek też ma znaczenie. Ważne jest dostosowanie palety barw do wieku swoich odbiorców. Starsi klienci chętniej oglądają stonowane i powściągliwe kolory, a młodsi bardziej żywe i jasne.

 



You have no rights to post comments

Jesteśmy na wyciągnięcie ręki
Dołącz do społeczności PROJEKTU SPRZEDAŻ

+48 789 371 211

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

© 2020 Projekt Sprzedaż. Polityka Prywatności. Designed by R5 studio.