Dlaczego strategia marketingowa jest tak istotna dla firmy?

Nie mam na to czasu, moja firma jest mała, nie potrzebuję tego, przecież potencjalnym klientem jest każdy, ważne jest tu i teraz. To kilka najczęściej wyrażanych opinii, kiedy słyszymy hasło - strategia marketingowa. Strategia ta to niedoceniany element komunikacji z klientem. Często małe i średnie firmy nie zdają sobie sprawy, jak kluczowa jest w wielu momentach prowadzenia biznesu: od rozwoju, przez nawał spraw bieżących na kryzysach kończąc.

Czym jest strategia marketingowa?

Strategia marketingowa to obszerny dokument, który możemy określić drogowskazem w rozwoju sprzedaży, rozpoznawalności, planowaniu i realizacji celów. To swoisty przewodnik, który w natłoku spraw bieżących, pomoże Wam utrzymać się na odpowiednich torach w drodze do osiągnięcia celu.

Co zawiera dobry poradnik marketingowy? Przede wszystkim, określa, jakie są mocne i słabe strony firmy, jakie ma cele do osiągnięcia oraz jak pozyskać i w jaki sposób komunikować się z klientami. Wskazuje kierunek takich działań, które przyniosą najlepsze rezultaty. Dzięki strategii będziecie o kilka kroków przed konkurencją - określicie, w jaki sposób komunikować korzyści wynikające ze współpracy z waszą firmą.

Diabeł tkwi w… planie

Istotną częścią strategii jest plan marketingowy, który określa, kiedy i za pomocą jakich narzędzi zrealizujemy nasze założone wcześniej cele. Tworzymy go na rok, pół roku, kwartał czy nawet miesiąc, uwzględniając przy tym konkretny budżet jaki możemy przeznaczyć na realizację tego planu. Aby się powiódł, liczy się Wasza konsekwencja w realizacji jego założeń.

Aby plan marketingowy był efektywny i pomocny, trzeba pamiętać o zawarciu w nim:

  • grupy docelowej – to determinuje nam sposób komunikacji z klientem i dobór odpowiednich narzędzi;
  • analizy konkurencji – bycie na bieżąco z działaniami konkurencji jest niezbędnym elementem prowadzenia każdej firmy, dzięki temu możemy na bieżąco weryfikować swój plan działania;
  • celów marketingowych – to nic innego jak odpowiedzenie sobie na pytanie: co chcę osiągnąć?;
  • odpowiednich narzędzi do realizacji celów – wybieramy narzędzia pod preferencje klientów; mogą to być blogi, social media czy newsletter, kampanie promocyjne internetowe albo outdoorowe - wszystko zależy od twojej grupy docelowej;
  • analizę kosztów działań marketingowych – trzymanie się określonego budżetu pozwoli na mądre inwestycje w efektywne działania i narzędzia.

Plan, jak i samą strategię należy na bieżąco aktualizować. Monitoring konkurencji, zmian preferencji klientów, nastrojów rynkowych  czy nawet nowinek technologicznych niewątpliwie w tym pomagają.

Korzyści płynące ze strategii marketingowej

W rozwoju firmy nie ma miejsca na losowość czy spontaniczne działania. Im dokładniej zaplanujemy nasze działania, tym większa szansa, że osiągniemy wyznaczony cel. Strategia marketingowa pokazuje nam odpowiedni kurs, który musimy obrać. Dzięki niej, wiemy dokąd zmierzamy, jakie mamy priorytety, jak chcemy osiągnąć swój cel i przede wszystkim – czym ten cel dla nas obecnie jest. Na tym etapie, na którym znajduje się twoja firma, może zależeć Ci na wzroście sprzedaży o 20% w przyszłym roku, a może to być dotarcie do nowej grupy klientów. Rozpisując strategię marketingową , realnie planujesz swoje działania, wyznaczając odpowiednie narzędzia marketingowe. Nie musisz inwestować w kampanie promocyjne na zasadzie prób i błędów i ryzykować wybraniem nieodpowiednich kanałów komunikacji z klientami. Oszczędzasz pieniądze i czas.

Odpowiednio stworzona strategia marketingowa da twojej firmie poczucie bezpieczeństwa. Pokarze przewagę twojego produktu lub usługi nad konkurencją, lub wskaże segmenty, nad którymi warto jeszcze popracować. Pozwoli skupić się na możliwościach i szansach ich wykorzystania oraz zauważyć i uniknąć wielu zagrożeń. Skupienie się na konkretnym celu daje podwaliny pod efektywną i niekiedy także efektowną, kampanię promocyjną usługi,  lub produktu. Dzięki świetnej znajomości swojej grupy docelowej wykorzystasz do tego odpowiednie narzędzia marketingowe, które przyniosą realne efekty w postaci zysku i wzrostu sprzedaży.

You have no rights to post comments

Jesteśmy na wyciągnięcie ręki
Dołącz do społeczności PROJEKTU SPRZEDAŻ

+48 789 371 211

Pracujemy od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 - 17:00

© 2020 Projekt Sprzedaż. Polityka Prywatności. Designed by R5 studio.